Friday, June 17, 2011

biLA KeunTunGAn menJadi LanDasaN hIDup ManUSIa

salam guys..aku rasa minggu ni minggu yang memenatkan fizikal dan juga mental aku.tu la dulu berbahagia sgt sebab xbyk keje.ha amik ko mggu ni mcm2 lak yang datang.tapi xkisah la kan sebab tu dah memang sebahagian dari tugas aku sebagai "kuli" kat situ.

disebabkan kesibukan tu la dah 3 ari aku tido lambat dan otak aku sangat penat sebab sebelum tido je terpikir masalah yang xsettle ag.orang leh kata ala relax la nnti ok la tu.ha ye la bagi aku xkan ok nya sebab benda tu jadi kat aku dan aku yang memang harus menjawab benda2 ni.
kesian kan...
tapi tu xkisah la.aku masih leh atasi ag masalah kepenatan otak dan tubuh badan aku ni.yang aku sangat2 xpuas hati ni bila kita sebagai "kuli" dipersalahkan.... "bila orang kecik silap macam2 kena sembur, tapi bila orang besar yang silap kita hanya kutuk belakang je".menambah dosa je kan.tapi  ye la xkan ko nak kutuk depan2 kot.nanti xpasal2 dapat surat cinta tulis "anda diberhentikan". xke leh sasau dibuatnya kalo cmtu.
mampukah aku terus tersenyum jika keadaannya sebegini???
tetapi inilah KENYATAAN nya.zaman sekarang ni orang lebih mementingkan keuntungan dan kekayaan dari kejujuran dan keadilan.ntah la, kadang2 aku terfikir penting sgt ke keuntungan dalam hidup manusia sampai sanggup melukakan dan menyalahkan orang lain???(pahamkan ayat disitu ye.dalam hidup manusia bukan company) tambah lak xboleh ke org besar ni cakap elok2 skit.kita ni punya la sopan cakap ngan dia tapi dia keje nak ngamuk je.memang la ko tengah serabut tapi ko xpikir ke org2 kecik ni ag serabut dgn keputusan yang org2 besar ni bt.
aku dipersalahkan!!!
ag satu xboleh ke orang besar ni xjadi "lalang".kejap kata macam ni lepas tu kata macam tu lak.dah la ubah something tu xbg tau black and white pada org2 kecik ni.pehtu korang nak ngamuk2 kat orang2 kecik ni pehal.xterpikir ke kalo xde orang kecik ni korang nya bisnes pun xjalan la.tapi tolong la RESPECT skit kat orang2 kecik yang dianggap "kuli" ni.

tambah lak korang orang2 besar tu tau cakap tu cakap ni je.yang nak kena ngadap nya org2 kecik ni gak.yang kena maki, kena marah dan kena hentam ngan masyarakat ni org kecik gak.orang besar tau meeting pehtu kalo ada report baru la nak bising2.apasal org besar ni x turun dan cuba settle kan prob org2 kecik ni.tapi ayat yang aku rasa berdesing sekali masa cakap ngan orang besar ni "eyh apasal .....korang ni banyak sangat problem ek.macam2 hal jadi".


so wajar x aku bengang ngan statement tu.korang xberdepan ngan apa yang kitorg hadap ni boleh la cakap mcm tu.pehtu yang menambahkan ag double sakit ati aku ni bila aku tanya kat korang pasal benda2 ni, korang sendiri pun blur.so???apa motif korang dok kat situ kalo sekadar nak cakap orang kecik ni keje macam hampeh, xpandai nak handle keje, timbulkan banyak prob....

aishh!!!kan dah kuar ayat2 berbaur kemarahan dalam entry ni.adoih,,,tapi sape yang xbengang kan, keje yang korang buat dengan mengikut arahan orang besar tu la yang orang besar tu hentam ko balik...

satu je la aku harap sangat jgn jadi lalang dalam hal ni.bila dah dapat report dr masyarakat, dan2 tu la org besar nak ubah procedure yang dah memang org besar sndri tetapkan.mangsa keadaan nya adalah ORANG KECIK.sabar je lah.selain tu cuba la cakap baik2 skit dengan orang2 kecik ni.bukan nya suma masalah tu sengaja ditimbulkan.manusia xlari dari melakukan kesilapan la.orang kecik ni pun ada jugak ati ngan perasaan.

p/s :orang kecik ngan orang besar tu korang paham2 kan la maksudnya ek.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...