~ kepada tetamu2 pLeZ kLiK di sini ~

meh sini tengok....

Daisypath Friendship tickers

Wednesday, February 5, 2014

buat report line telefon TM rosak

assalamualaikum

masuk hari ni dah dua kali aku call TM untuk laporkan kerosakan line telefon pejabat ni.tapi jangan salah faham pulak sebab dua2 ni report yang berlainan.dulu pun pernah gak rosak line telefon ni.

KES 1 : bila call out memang xboleh.bunyi dial tone apatah lagi kan.tapi kalau orang luar call in, orang tu dengar je bunyi dial tone padahal kat opis ni sunyi sepi.bunyi telefon untuk line tu haram xde langsung.korang paham dak ayat aku tu?

KES 2 : line telefon memang langsung xboleh guna.call in and out memang xleh.bila call in pun dia dok bebel kata "harap maaf nombor yang anda dail tidak dapat dihubungi". ha cenggitu la.paham kan.

so berikutan itu aku call la vendor untuk confirmkan masalah.then vendor suruh call pulak TM untuk report.pastu TM kata dah fixed and minta vendor datang baiki.bila vendor dah datang baiki dia kata bukan tepon yang rosak tapi line.dia minta report semua ke TM.adoiyai sabar kan la hati masa tu kan T_T

bila call TM balik aku bagitau la no report aku dulu.dekat 30 minit ada la aku rasa cakap ngan mamat tu.sebab kalo ikut fail diaorang case closed so maknanya benda tu dah baiki.terpaksa buat report lain.xpe aku pasrah je la sebab call free je pun.layankan je soalan2 dia tu.hehehe

untuk kes kedua pun sama.tapi ni mudah sikit sebab robot (suara automatik tu) yang bercakap dengan aku.aku just follow step dia bagi dan ambik no report.nanti TM baiki la.

Step untuk report kerosakan telefon :
1) dail 100 selalunya.tapi kalo guna handphone maybe kena charge kredit la.
2) pilih bahasa.
3) pilih nombor untuk kerosakan.sama ada kerosakan telefon, streamyx dan lain-lain.
4) kalau telefon masukkan no kerosakan.
5) lepas dia sahkan nanti kena masukkan nombor telefon bimbit pulak untuk dia inform pape.
6) lepas settle masukkan semua dia akan bagi no report.make sure salin or ingat nombor report tu.sebab kalau xsettle jugak korang kena bagi nombor report tu untuk diaorang rujuk.
7) kalau dia nampak macam xboleh settle kes tu diaorang akan refer pada customer service untuk lebih detail.
8) so dalam masa 24 jam orang2 TM akan datang baiki.
9) selesai.

sebenarnya aku saje2 google pasal aduan kerosakan dengan TM ni.tapi boleh tahan ramai jugak la yang bengang dengan TM sebab dah 24 jam pun masih xbaiki jugak.aku xboleh komen banyak2 sangat la pasal tu sebab dah dua kes line telefon ofis aku rosak tapi dibaiki dengan kadar segera.

macam hari ni la.aku buat report jam 11 pagi tadi.dapat nombor report semua then dalam jam 3.45 ptg tadi orang TM call menggunakan line yang rosak tu.terkejut jugak la sebenarnya.sebab line tu kan rosak.pastu dia kata dari TM aku pun macam oh ok la.xde la lama sangat tunggu diaorang servis.

so aku xboleh la nak kata yang TM ni xbuat kerja aku xpenuhi janji diaorang.maybe yang selalu problem tu untuk report internet kot.sebab tadi ada gak terbaca pasal splitter bagai untuk internet.TM dah pesan kalau ada problem internet kena make sure yang problem tu memang berkaitan dengan streamyx tu.macam mana nak kata ek.maksudnya korang kena cuba troubleshoot sendiri dulu.sebab TM akan datang bila masalah tu memang betul2 datang dari diaorang.

cumanya aku boleh pesan.pastikan korang ingat nombor report korang,sebab itulah rujukan TM bila korang nak buat aduan semula.so clear x?hehee kalau ada apa2 masalah mohon rujuk dengan TM.huhuhu


p/s : pegawai khidmat pelanggan diaorang jenis cakap laju2.ke memang macam tu.hehehe

4 comments:

Anonymous said...

line telefon pejabat saya pun tengah rosak..dari 07062015..sampai sekarang..dah inform TM..pihak vendor dah dtg 2 kali..dia cakap nnti dia minta pihak kabel dtg..tp smpai sekarang xde dtg..

maisarah sarah said...

dah 2 minggu la rosak nya ye.maybe depends pada TM tempat awak kot.sebab kalo kat sini bila bt report pagi je petang nanti mesti dah sampai orang TM.yg suruh pihak kabel dtg tu TM or vendor?kalo TM awak boleh call balik cs dia.kalau ada no report tu lagi bagus.bagitau no report and cerita detail kt diaorang.sebab setakat ni saya xpernah lagi lebih dari seminggu.paling lewat pun 2 hari

Chuii' said...

thank you for your information. This is so helpful :)

Unknown said...

line telefon kat office sama kes dgn no1 , vendor dtg check splitter rosak padahal splitter baru satu set dgn modem , kes 2 pun masalah yg sama tp kali ne kami tukar dgn splitter baru sendiri x dapat pula.so kami direct buat aduan kat TM , Sebelum vendor dtg check dorg akan call , masa dorg call terus try line office tiba2 dapat pula.. yg hairan dorg x bagi atau apa2 masalah , bila ditanya jawapan TIDAK TAHU yang diterima rasaa nak libas je hahaha ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...