~ kepada tetamu2 pLeZ kLiK di sini ~

meh sini tengok....

Daisypath Friendship tickers

Wednesday, April 9, 2014

aku tidak akan pernah bersedia untuk itu

assalamualaikum

sihat kawan2??arini nak buat entry emo sikit lah.hehehe sebelum tu aku nak minta maaf pada kawan-kawan yang sudah kehilangan ayah dan ibu.sebab entry ni berkaitan dengan mak dan ayah kita.

alhamdulillah.aku bersyukur sebab aku masih ada ayah dan mak lagi.tapi kesihatan diaorang tu dah xmenentu.macam ayah aku ni dia ada macam2 penyakit.lepas tu selera makan dah hilang dan aritu pun dah dua kali ayah jatuh motor.sampai luka2 kakinya.tambah pulak dia ada kencing manis, maka lambat la nak sembuh.mak pulak ada darah tinggi dan sekarang ni selalu sakit2 kaki.maksudnya macam sakit lutut tu la.lenguh2 gitu plus sakit2 sendi.

ayah aku tahun ni dah umur 65 tahun dan mak pulak 61 tahun.kadang-kadang aku sendiri xsedar masa berlalu terlalu cepat.rasa macam baru 2 tahun lepas mak dan ayah pencen dari kerja.tapi yelah aku sendiri pun dah 24 tahun even aku rasa macam aku xmatang pun -_-

aku selalu terfikir 'adakah aku bersedia untuk menerima kehilangan kedua orang tua ku ini?'. dan jawapan yang aku dapat dari diri aku sendiri adalah 'aku xkan pernah sekalipun bersedia untuk kehilangan mereka berdua'. ya!aku xkan pernah bersedia untuk itu.walau aku tau perkara tu pasti akan terjadi.bezanya hanya aku atau mereka yang pergi dahulu.

pernah aku katakan di entry sebelum ni, aku seorang yang ego.sebab nya aku xpandai untuk menunjukkan sayang aku pada mereka dan sesiapa saja.kadang2 aku sendiri kecewa ngan diri aku.kenapa aku xpandai nak tunjukkan sayang aku tu??walau aku tahu sampai satu masa nanti aku xkan boleh atau xkan sempat nak tunjuk sayang aku bila mereka dah tiada :'(

selalu bila aku sorang2 aku akan terfikir.macam mana keadaan aku bila aku dapat berita yang salah seorang kesayangan aku tu tiada lagi di dunia ni.orang mungkin nampak aku kuat. tapi di lubuk hati kecil aku ni, akulah orang yang paling lemah sekali.aku jarang menangis depan orang apatah lagi kalau orang tu xrapat dengan aku.cuba korang tanya KKS aku tu, berapa kali dia pernah tengok aku menangis.cuma hari ahad 2 minggu lepas je aku teremo pastu menangis masa dia call aku.masa tu tengah jiwa kacau =p

tiap2 minggu memang aku akan balik kampung.sebab jarak rumah sewa ngan kampung aku tu dalam sejam perjalanan je.lagipun aku xramai kawan perempuan kat seri iskandar ni.so better aku balik kampung kan.tapi bila tiap2 malam aku memang tido lambat.selalunya dalam pukul 2,3 pagi baru aku tido.selalu sebelum tido aku jenguk bilik mak ayah aku tu.tambah2 kalau masa ayah aku xberapa sihat atau baru keluar dari wad.risau sangat kalau2 diorang jadi pape.

nampak macam aku xkisah tapi sebenarnya aku kisah sangat pasal diaorang.pernah masa aku tingkatan 2, ayah kena bawak gi icu teluk intan.waktu tu lebih kurang pukul 2 lebih xsilap aku.esoknya aku ada exam kat sekolah.tapi xsangka yang ayah kena bawak ke icu teluk intan.angah dan mak aku follow ayah naik ambulan masa tu.aku dok kat rumah ngan opah.tapi aku tau la yang ayah ke hospital sebab aku jaga masa tu.konon2 nya study la.

sepanjang malam aku tido2 ayam je.even esok aku exam tapi aku xstudy pun.tapi aku risau keadaan ayah aku.esoknya balik sekolah aku gi lawat ayah kat hospital.along aku dok bisik kat aku masa aku nak salam ayah.dia kata 'adik, salam ayah.cium ayah'. masa tu aku rasa sebak sangat tapi aku xtunjuk.aku diam je masa lawat ayah.aku xtau pun nak tanya apa kat ayah.

bila aku selalu tido dalam pukul 6 pagi gitu aku selalu dengar bunyi jam loceng mak.tapi bila jam loceng tu xbertutup aku jadi risau.aku terfikir kenapa mak ngan ayah xbangun lagi.kalau mak ngan ayah bangun lambat pun sama.aku mesti terfikir kenapa diaorang xbangun lagi.dah lambat dah ni.risau sangat masa tu.hurmm ntah lah.

aku harap kalau lah andai kata mereka pergi nanti, biarlah aku dah ada teman disisi.maksud aku biarlah masa tu aku dah ada suami.sebabnya aku memang jenis xmeluahkan banyak pasal apa aku rasa kat family.so bila aku ada suami, aku boleh luahkan kat dia apa aku rasa.aku boleh share ngan dia apa aku fikir.i hope so....

jadinya hargailah mak ayah kita selagi mereka masih ada.walau aku tahu aku sendiri selalu melawan cakap terutama bila mak aku bebel2.love them forever <3


p/s : doakan kesihatan dan kesejahteraan ayah dan mak kita semua ^_^


Thursday, April 3, 2014

kerana murahnya air mata?

assalamualaikum

kenapa aku buat tajuk entry macam tu?sebab la ni air mata aku tengah mengalir.aku xtahu kenapa air mata aku terlalu mudah mengalir sejak dari hari ahad lepas.aku xsuka bila air mata aku ni mengalir kerana sebab yang xsepatutnya.

ya sebab yang xsepatutnya!kalau entry sebelum ni aku ada kata yang aku menangis sebab kawan aku sakit, itu xmenjadi masalah.kerana sesungguhnya persahabatan itu besar nilainya.tapi kali ni aku menangis sebab aku baru terasa akan sakitnya bila kecewa.

kalau ada yang follow entry2 aku sebelum ni, korang akan perasan yang aku ada buat entry mengenai siapa 'adam' dalam hidupku. korang akan tau yang aku memang xpernah bercinta seumur hidup aku.cuma aku selalu berminat atau suka dengan orang secara diam2.

tapi ada satu lagi entry yang aku buat khas untuk mencari kesahihan cerita nya.iaitu di entry realiti atau gurauan. so kalau korang baca 3 entry tu korang akan tau sebab apa aku menangis. sebenarnya aku bukan jenis yang bercerita dengan family untuk bab2 sebegini.maksud aku bab2 pasangan ni la.selalunya aku akan mencari kawan untuk bercerita.kalau 'orang tu' kawan sekolah teknik atau ip aku cerita kat kks.kalau 'orang tu' kawan masa sekolah rendah ngan menengah aku cerita kat orang lain pulak.tapi xpernah lagi la.setakat ni aku cerita kat kks la.sebab aku xnak kantoi kan.tapi semalam dah kantoi pun ngan BFF -_-

kalau ditanya dulu, aku nak atau x pada dia.jawapan aku adalah nak tapi hanya 50-50.tapi kalau ko tanya aku hari ni aku nak x dekat dia jawapan aku 80-20.80 adalah aku dan 20 adalah dia.kerana aku macam yakin yang dia suka kan orang lain.dulu aku nampak dia lain, tapi sekarang aku nampak dia lain.lebih bertanggungjawab terhadap diri, keluarga, agama dan kawan2.sungguh aku tersentuh Ya Allah.

tapi aku tahu aku xkan dapat apa-apa melainkan doa kepada Allah apa yang terbaik untuk aku.kerana hanya DIA yang maha mengetahui segalanya.tapi aku benci bila aku mudah sangat menangis bila memikirkan pasal dia.serius aku xsuka bila air mata ni tumpah atas alasan yang xpatut.kerana aku tahu aku xpatut memikirkan mengenai gembiranya rasa bila bercouple sebab itu semua adalah haram dan lagha.

bila aku dapat rasa yang dia sukakan salah seorang kawan aku jugak, aku terus terfikir 'adakah aku rela jika dia bersama kawan aku tu?'. dan jawapan aku adalah 'insyaAllah aku rela.kerana aku juga mahu melihat kawan aku tu bahagia.terlampau banyak luka yang dia dah hadapi dan aku rasa dia lebih sesuai untuk orang tu.'

bukan merendah diri, tapi itulah hakikatnya.walau hati aku sendiri membuak2 bila melihat kawan2 dah kahwin tapi aku tetap xdapat menolak untuk melihat kawan2 aku bahagia.apatah lagi bila aku tahu berapa banyak kecewa dan makan hatinya kawan aku tu semasa bercinta sebelum ni.niat kami sama iaitu ingin mencari pasangan hidup selamanya tapi xsiapa tahu di akhir setiap perhubungan tu apa akan jadi.

sesungguhnya Ya Allah, ajarkan aku redha akan apa yang Kau takdirkan untuk aku.jangan Kau pesongkan hatiku dan jangan Kau biarkan aku membenci sahabatku hanya kerana kekecewaan ku.sesungguhnya aku tahu cinta sebelum halal itu tidak kemana tapi persahabatan itu akan kekal untuk selamanya walau dimana aku berada.

dulu aku pernah buat status di facebook.pasal bercinta dengan sahabat sendiri.boleh kata majoriti kawan sekelas aku dulu like status tu.orang kata bila kita bercinta ngan sahabat kita sendiri apatah lagi sahabat baik, bila terjadi sesuatu pergaduhan ianya pasti akan menghancurkan bukan sahaja percintaan tapi juga persahabatan.

sape setuju dengan status aku tu?huhuhu xpe lah jangan dikesali atas apa yang terjadi.bedoa sajalah moga diberikan ketenangan dan kekuatan terhadap apa saja yang akan berlaku.aku rasa xperlulah aku nak rasa terlampau kecewa kerana dia juga xpernah memberikan kata putus atau pun harapan kepada aku.cuma aku yang mengada-ngada membuat kesimpulan macam tu.

tapi xmengapalah sebab dalam beberapa hari nanti pasti aku boleh lupakan nya.sebabnya aku perasan yang aku selalu fikirkan pasal dia bila aku baru berjumpa dengan dia.tapi lepas beberapa ketika rasa tu hilang bersama arus masa.sebenarnya baru-baru ni aku ada berjumpa dengan dia waktu melawat kawan kitaorang so sebab tu la aku dok beriya teringat.tambah pulak kitaorg spend time sama2 dengan kawan lain selama 2 hari 1 malam.huhhu gedik!

p/s : ajarkan aku cinta kepada Allah lebih dari aku cinta kepada yang lain ^_^
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...