Tuesday, August 2, 2011

terkilan,sedih,kecewa

tadi gi masjid kat SI ni ngan housemate aku utk terawih. ingatkan dpt la pahala lebih utk pose arini.tapi rupanya terawih hari ni bagi aku xde makna pun. nak tau sebab pe??
  1. keadaan dalam masjid yang sangat bising dengan budak2 kecik dan xberapa nak kecik.aku rasa macam nak kurung je diaorg dlm stu bilik.bingit telinga aku.
  2. makcik2 yang leh plak bergosip dalam masjid tu.padahal  umur tu dah layak kena panggil ngan kubur dh.bergosip sambil tunjuk2 lak kt org yang digosipkan tu.sengal giler...
  3. ada lak segelintir jemaah pompuan yang bt aku xkhusyuk.dah la warna telekung tu hijau dan mmg lain dari yang lain.pehtu leh plak dia solat smbil dukung anak dia.bila nk sujud letak kat bawah.bila berdiri dukung balik.pehtu bila anak dia bising leh plak dia cuit2 suh diam then smbg solat.apa kes tu.mmg aku dh pelik smpai tgh solat pn dok terjeling2 kt diaorg.mazhab mana la dia guna ek??
  4. warga luar dari malaysia yang solat dgn pakai jubah dan selendang saje.mmg la xslah.tapi tgn dia still terbuka.xsilap aku tgn kena tutup smpai pergelangan.tp ni x plak.pehtu solat pn leh plak btul2 tudung.tp tu aku xkisah sgt.sbb byk warga islam luar msia solat mcm tu.diaorg ikt mazhab lain dr kita.
  5. bacaan imam yang buat aku was2 dgn nya.kejap2 berenti baca.dah la dgr xdgr je bacaan doa dia.
  6. masjid yang xpenuh ngan jemaah,.dah ari kedua kot masjid tu xfull jugak.ke ruang masjid yg terlampau luas.ntah la.tapi terkilan kot mcm tu
  7. sejadah pun xde.mmg le karpet tu leh jd sejadah.tp kan ag afdal bg sejadah pada jemaah.walaupun blh bawak sndri kan.
  8. ibu2 yang bawak anak2 then letakkan anak2 diaorg diantara saf2 org tua.yang sedihnya td dak kecik tu dok saf depan skali.skali dia xbgn pn utk solat.xke terputus saf kat situ.dah rugi.apa la slhnya yg bawak anak tu gi ramai2 solat kat blkang skali ngan anak.xde la ganggu org lain.
serius skang ni aku rasa terawih kat tapah lagi la best dari sini.kat tapah walaupun msjid kecik dan xbrpa mewah tp still seronok.keadaan masjid yang penuh, suma ada adab solat, anak2 yg diaorg bwk pn xbsng sgt pehtu yang pnting suma jenis hormat stu sama lain. serius weh rasa nak nangis je td sebab xdpt khusyu dlm terawih.dah banyak kali aku terawih inila yg paling xbest skali.
gambar sekadar hiasan

p/s : terawih di kg halaman sendiri gak yang bg kepuasan

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...