~ kepada tetamu2 pLeZ kLiK di sini ~

meh sini tengok....

Daisypath Friendship tickers

Monday, March 21, 2011

~ suATu KeTiKa iTu ~

tetiba aku teringat pasal aktiviti mandi sungai masa raya taun lepas.
mandi ngan sepupu2 arh...
masa raya taun lepas opah aku xde kat sini, so family mak la ngan cu saje la balik kampung.
diaorg kata dah bese tetiap taun balik.so bila xbalik rasa lain lak...

maka penuh la jugak umah aku ni.yela family mak la dah la besar.hehehe
dah settle suma makan tengahari  then lepak2 sat, sepupu aku merangkap eddy,azirul,alif ngan ami kata nak mandi sungai.
so diaorang pn dah mula la menyelongkar mencari suar2 pendek yang ada kat umah nih.
lepas dah jumpa suar diaorg mencari selipor lak.
yela xkan la ko turun sungai nak pakai kasut lawo2 tu.gilo namanya...

aku pown masa tu rasa dah lama je xmandi sungai...dok pikir gak nak mandi ke x kan...
sekali ada geng lak...sepupu aku yg gegirl merangkap dekna dan wani ajak mandi....
aku pown ok ar kan...aku ajak alang skali..bukan pe segan la.hahaha.plezz la..
alang pown kata ok. pe ag mula la cari baju suma..
si dekna ni xde bawak baju spare lak..nasib la badan kecik skit dari aku.hahaha
so meminjam la kan...apa ada hal...
masa nak gi tu la achik datang lak ngan family dia.
so aku pown salam2 then teruskan misi nak mandi sungai.

sampai2 sungai kitaorg usha keadaan air dulu.yela kot2 dalam ke air tu,cetek ke....
kang lemas lak anak2 orang ni kang..aku ngan akak aku xde hal memang kitaorg dah bese ngan sungai tu..
yang ag dua org tu ha,,,,
sepupu laki aku dah selamat dah ke hulu ke hilir mandi sungai...
so masa tu air cetek gak ar ada batu2 skit...
si dekna,wani ngan ami mandi kat situ.

aku,alang,eddy,azirul ngan alif  mandi kat tempat dalam sikit....kononnya la...
padahal masa tu dah mcm org xcukup nafas je nak berenang.....
penat lorh...aku rasa macam nak hanyutkan diri je smpai ujung sungai tu...
so ramai2 gi ujung sana mandi2 pehtu patah balik...
masa otw nak patah balik at tempat kitaorg turun tu la ada kejadian yang agak seram + kelakar.

masa nak gi tmpt turun kitaorg tu suma dah muka penat je...
alang dah sampai separuh jalan dah..aku ngan eddy n alif da kat blkg ag...
ntah macam mane si wani ngan dekna xsedar agaknya deme dah ada kat kawasan air dalam...
deme dok berdiri atas batu..elok je deme dua kat situ...
xkisah la kan...tetiba je si wani ni macam terjatuh dari batu tu....
kitaorg memula igt main2 biar je la kan.
pehtu si dekna dah mengagau dah dalam air tu...
kitaorg pn dah cuak.alang kata "ah sudah,mana lak ni".
masa tu alang ada dekat ngan diaorg.
si dekna pown macam dah nak tenggelam dah,
alang gagau dalam air kata xde...aku,eddy,alif ngan azirul dah cuak dah.
yela kang dibuatnya lemas xke naya.

nasib baik la alang dapat tangkap tgn si wani tu.
rupanya si dekna ada pegang tangan wani tu..
sayang jugak dekna kat sepupu dia tu.
diaorg naik je kitaorg lega plus gelak2 la kan.
mau xnya muka wani dengan merah nya sampai dia kata xnak mandi sungai dah...

yang si dekna dia kata "xpe pasni leh mandi ag".
sengal!!!
ayat aku kat dekna "rsanya ni sebab ko xbgtau mak ko ni ko nak amndi sungai"
hehehe

ayat paling klakar nya bila dekna kata kat eddy "sayang gak ko kat aku kan angah"
pehtu eddy jawab "xde nya.aku kesian kat air tu je"
hahaha..tu la org laki xnak ngaku.

sampai je umah konon nak rahsia la kan sebab si dekna ni masa nak mandi td pun xbgtau mak dia.
tapi xberhasil la nak berahsia sebab eddy dah citer at kak ina dah.hehehe.
tau2 je kat depan dah kecoh diaorg gelak2...
kitaorg yg kat belakang pown dah sengih2 je.
yang pasti aku rasa wani leh la tulis dalam diary dia "nyawaku diselamatkan oleh sepupuku di hari raya "
(^_^)
dekna kata itu pengalaman dia untuk dia citer kat anak2 dia nnti.
tapi yang memang xdapat disangkal ag banyak sebenarnya kenangan masa kat sungai tu dengan sedara2 aku...

1)eddy lemas tapi along ngan angah aku just gelak je.
2)pak uda din mandi sungai tapi pakai gayung.
3)berkelah kat sungai.
4)kutip batu2 kat "pulau batu" untuk buat anak lesung,batu tungku dan letak depan umah.
5)berhayut guna pelampung.
6)kutip siput then masak siput masak kicap .makan ramai2.

p/s : kenangan memang xkan ilang dari memori kita...setiap kenangan penuh dengan perasaan.xkira sama ada sedih,gembira,marah,kecewa,malu dan lain2...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...