Monday, March 7, 2011

dalam proses penginsafan diri

salam barakah suma....
sangat2 bosan la ini ari..(*_*)
so untuk menghilangkan bosan jom kita ngaji Quran.....
erk!!!
why maisarah???apasal ko macam pelik jerk!!
hurm...dengar pasal mukjizat yang satu ni ada juga terselit rasa insaf dalam diri ni...
ini bermakna masih ada ag iman aku kan3......

sekarang ni aku tengah dalam proses menginsafkan diri..
what that's mean by menginsafkan diri???
maksudnya sedang mengupdate ilmu dan juga amalan dalam diri aku ni ha...
(^_^)
cuba sentiasa mengingati bumi tempat aku tinggal sekarang ni hanya sementara dan 
akan lenyap suatu ketika nanti..
akan hancur lebur segala bukit,gunung,rumah,matahari,bulan,haiwan,manusia dan suma makhluk 
di muka bumi ni...
lepas tu semua manusia akan dibangkitkan dari zaman nabi Adam hinggalah zaman nabi Muhammad SAW.
dan aku selalu terfikir dan rasa sangat takut bila memikirkan...
yang di padang mahsyar nnti aku akan dihisab...
dengan amalan2 yang aku lakukan....
bukan bermaksud aku nak menolak apa yang ALLAH dah tetapkan.
tapi..
kalau kat dunia ni bila ada masalah atau kesalahan yg aku buat aku still leh ngelak...
tapi aku terfikir masa kat padang mahsyar nnti mana aku nak lari..
macam mana aku nak mengelak dari semua tu...
aku xkan boleh lari lagi dh
sebab masa tu dunia dah xde..semuanya dah hancur....
aku pun xdapat nak minx tolong dari keluarga aku ag...
so bila terpikir je psl tu aku akan sangat2 takut..
kalo aku sorg2 masa tu aku rasa macam aku dah ada kat tempat tu..
tapi sayang insaf cuma seketika je (-_-")

but now aku bertekad aku nak ubah hidup aku..
kalau xbanyak pun aku leh ubah sikit pun jd la.....
asalkan aku jadi yang lebih baik dari dulu..right!!!
dari seorang yang malas berzikir kepada yang rajin berzikir.
dari suka lewat2 kan solat kepada cepat solat.
dan macam2 ag....
banyak sebenarnya azam aku..

tapi kadang2 diri ni terhasut jugak dengan godaan "si dia yang bertanduk" tu
(ye ke dia bertanduk??aku jumpa dia pn xpenah)
nampak sangat belum cukup iman di dada aku ni...
dengan mudahnya "dia" menghasut aku.
so dengan itu aku kena memantapkan ag iman aku ni...
supaya aku xmudah tunduk pada "dia"...

aku kalo nk membaca buku2 pasal agama ni memang lambat arh.
tapi aku rajin 0n9...
so sambil2 aku meng 0n9 kan diri aku
aku suka menjengah ke blog2 yang meletakkan entry pasal agama nih.
sedikit sebanyak aku dapat tambah info kan,
salah satu blog yang aku rajin baca untuk tmbah pengetahuan ialah http://wanwma.com/
sangat suka dengan suma entry dia..
even ada sesetengah entry tu dia amik dr email..
tapi xkisah..jnji ilmu aku bertambah...
hope dengan niat aku yang suci ag murni ni akan diredhai oleh NYA dan sentiasa dibimbing oleh 
Yang Maha Esa..

p/s : doakan aku berjaya menjadi insan yang solehah dan diredhai oleh Allah selalu



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...