Saturday, March 12, 2011

ALLAH itu Maha Berkuasa

assalamualaikum sahabat2 aku...
korang apa cer??sihat x?
hope sumanya sihat la.
almaklum la skang kan musim hujan.so hope korang suma hati2 dan jaga kesihatan baik2.
aku sebenarnya malas nak update blog nih.
tapi bila terdengar berita tsunami kat jepun tadi rsa nak mengupdate la plak,
huhuhu
sebenarnya semalam ag aku ada dgr berita yang gempa bumi berlaku kat jepun kul 3pagi something....
pehtu arini lak aku baru tau ada tsunami berlaku kat jepun..
itu pun sebab aku tengok member2 dok update status kat fb.
kalo xmemang aku xtau ar..
sebab aku bukan jenis tgk berita just suka bca paper je.

gempa di jepun tu berlaku dengan gegaran 8.9 skala ritcher..
giler arh....ombak pun besar giler.
komfem2 la memang bandar tu musnah teruk kan.
dan semestinya angka korban semakin meningkat..
macam mana la nasib rakyat malaysia kat sana kan.
korang rasa suma ni berlaku sebab per??
adakah fenomena semata2.
sebab aritu dalam paper ada kuar berita pasal fenomena di bumi seperti di artikel bawah ni

Saintis-saintis memberi amaran kemungkinan berlakunya bencana alam di Bumi pada minggu depan disebabkan daya tarikan graviti bulan apabila Bumi dan bulan berada pada jarak paling dekat dalam tempoh 19 tahun, lapor sebuah akhbar semalam.
Fenomena tersebut akan berlaku pada 19 Mac ini yang menyaksikan bulan berada pada kedudukan cuma 354,507 kilometer (km) dari Bumi berbanding jarak biasa 384,401 km.
Beberapa saintis memberi amaran kedudukan bulan itu boleh menjejaskan corak cuaca Bumi dan menyebabkan gempa bumi dan letusan gunung berapi.
Fenomena tersebut sebelum ini berlaku pada tahun 1955, 1974, 1992 dan 2005 dengan cuaca melampau dicatat pada tahun-tahun berkenaan.
Bencana ombak besar tsunami yang menyebabkan ratusan ribu orang terbunuh di Indonesia berlaku dua minggu sebelum fenomena bulan itu pada Januari 2005.

so apa pendapat korang???
kalau bagi aku bencana ni mungkin memang disebabkan oleh fenomena seperti yang diramalkan para saintis.
tapi alasan yang paling tepat sekali sebenarnya dah hampir tiba masanya kehidupan di bumi ini akan tamat dan bumi mula dimusnahkan sedikit demi sedikit...
maksudnya hari yang dinamakan kiamat tu mungkin akan muncul pada bila2 masa je skang ni..mungkin esok,lusa,minggu depan,bulan depan,taun depan atau sekejap je lagi..
kita xtau kan..
hanya ALLAH yang tau bila semua tu akan berlaku....
macam2 dah bencana skang nih.
hujan lebat even bukan musim hujan, banjir, gempa bumi, gunung berapi dan tsunami.
tu belum ag masuk kes peperangan kat negara2 islam tu.
betapa banyak nya petanda yang ALLAH dah bagi pada kita.

tapi PERSOALAN nya sekarang ni adakah sudah cukup amalan yang kita ada untuk dibawa ke alam sana nanti???
aku rasa belum cukup lagi.
dan kalo nak di top up balik dosa2 lalu dengan amalan xkan cukup masa yang ada skang ni.
terlalu singkat hidup kita sebenarnya kalau tanpa amalan yang mencukupi.
adakah kita bersedia andai nyawa kita diambil nanti?
adakah kita memang yakin yang kita akan masuk ke syurga?
adakah kita yakin kita akan diberi keselesaan semasa di padang mahsyar nanti?
adakah semasa nyawa kita diambil nanti kita sudah sempat bertaubat?
macam2 persoalan yang ada dalam minda aku nih.

aku harap sangat andai nyawa aku diambil sekali pun biarlah aku sempat bertaubat dulu...
aku penah terfikir...masa aku agak 'jahil' dulu aku selalu kata dalam hati,
"kalo nak kiamat pown biarlah aku sempat kawen dulu".
(bercakap sambil gelak2)
see teruk kan aku.
tapi sekarang xag dah...
aku harap sangat2 agar aku sempat bertaubat kemudian nak amik nyawa aku amik ar.
it belongs to ALLAH.
so kalo korang diberi choice, korang nak pilih yang mana:
1) sebelum kiamat nak kawen dulu?
2) sebelum kiamat nak bertaubat dulu?
3) sebelum kiamat nak kumpul amalan?
4) sebelum kiamat nak bertaubat dan kumpul amalan?
5) dimatikan oleh ALLAH secepat mungkin supaya tidak mengumpul lebih banyak dosa?

tapi jika ALLAH dah tetapkan sesuatu itu akan terjadi maka jadilah ia...
tidak kira apa keadaan sekali pun.
so aku harap kita semua sentiasa dilindungi oleh ALLAH dan sentiasa mengingatiNYA kerana masa kita di bumi ini tidak akan lama lagi dah.
semoga kita semua sempat bertaubat dan berada dalam golongan yang beriman.
dan semoga manusia2 di dunia ini terselamat dari pelbagai bencana yang berlaku.
AMIN




p/s : bumi ini milik ALLAH. hanya DIA yang tahu bila riwayat bumi ini akan tamat.
semoga kita semua dilindungi dan diredhai NYA.


2 comments:

aLieF si Muncung ManiS said...

wahh..suka baca paper ke??alief je tak suka baca paper..betul tu,,mngkin ni adalah petanda dunia ni dah nak berakhir..takut alief baca...so,sama2 kita mmperbaiki amalan kita...

maisarah sarah said...

yups..kadang2 leh hbiskan masa dekat 2jam baca paper je.hahaha...
setuju kena tgkatkan amalan.supaya hidup senang dikemudian ari (^_^)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...