Sunday, June 17, 2012

sakit kepala bila terlalu banyak menangis

assalamualaikum

mesti ramai yang pernah alami sakit kepala bila menangis terlalu lama atau terlalu banyak. aku pun pernah jadi macam tu.selalu bila aku terbayang sesuatu yang xpernah terjadi pun kat aku sebenarnya mesti aku menangis sampai bengkak2 mata.padahal xde mende pun....masa tu memang sakit kepala sangat2.

so aku terus masuk toilet dan basuh muka then gi minum air.tapi percaya atau tak, sakit kepala tu xhilang pun sebenarnya.sampai kan nak pejam mata pun kemain payah lagi.dok asyik la sakit kepala.tu la gatai lagi dok feeling sampai nangis beriya.aiyakkk

tapi kat sini aku xde la nak explain pasal pe boleh jadi sakit kepala tu.sila2 la rajinkan diri google ye kawan2.kat sini aku just nak bagi perbezaan antara menangis kerana dunia vs menangis kerana Allah. kalo diikutkan kenapa la kita ni menangis untuk dunia terlampau banyak berbanding kita menangis kerana Allah atau kerana akhirat. maksud akhirat di sini adalah amalan2 yang kita lakukan dan keakraban kita dengan Pencipta kita.


dulu2 masa aku agak kurang ilmu mengenai Islam, aku selalu habiskan air mata dengan duniawi.tapi bila aku topup sikit sebanyak ilmu mengenai indahnya Islam dan apa yang aku lakukan sepanjang aku hidup di dunia ni, aku mula ada sedikit kesedaran. dengan sedikit kesedaran tu lah sometimes aku rasa menyesal dengan apa yang aku dah lakukan.


jadi masa tu aku menangis memang sungguh2 sebab takutkan azab dari Allah. bila aku terfikir je mengenai kiamat dan akhirat secara automatiknya aku akan jadi sangat takut. terlampau takut sampai aku rasa macam aku nak ada kawan sangat2 time tu.

lepas je menangis sebab takut dan menyesal atas apa yang aku lakukan tu, ajaibnya ...... xde langsung sakit kepala sebagaimana aku sakit kepala masa menangis sebab dunia.see! ajaib kan...tapi bila difikirkan balik, Allah itu Maha Berkuasa.dia yang menjadikan kita sakit or tak.

lepas dari tu aku sedar buat apa la aku menangis pasal hal yang bukan2 yang buat aku sakit kepala.lebih baik aku menangis kerana Nya yang lebih membawa manfaat dan kebaikan buat kita.

jadi renung2 kan dan berfikir sejenak.mana satu yang lebih baik. dunia atau akhirat, orang yang kita cintai atau Allah =)

p/s : sejak akhir2 ni aku selalu sakit kepala.tapi mana de nangis.sebab pe ek?

7 comments:

azreen said...

skunk malaysia panas .. tu yg saket kepale .. aku pn same .. huhu

maisarah sarah said...

hehe tu le pasal.minum air pn dh banyak.batuk pn dh muncul ha.hehe

Devil Inc. said...

Sakit kepala mengada-ngada je lebih tu :P

maisarah sarah said...

wek!hahaha.sudah igtg password ka.hehe

Devil Inc. said...

Hahaha. Lama dah ingat password, tapi lupa alamat blog kamu. Eh.

Himawari Mirsada said...

sy lau ngis skt dada...=)

maisarah sarah said...

erk..gitu lak ek.heehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...