Monday, October 23, 2017

trip to krabi part 1 (28/09/2017)

Assalamualaikum

kat sini aku nak share la sikit pasal trip ke krabi aritu.tapi sorry tau sebab aku tak dapat collect info banyak sangat sebab terlalu happy dengan geng2 krabi ni.aku ngan kawan2 lain gi sana 3 hari 2 malam pada 29/9/2017 - 1/10/2017.

so kami ambik pakej by ayden averroes travel.sebenarnya kami ambil travel agent lain tapi agen tu nak cukup 10 orang satu van.so disebabkan kami tak cukup 10 orang masa tu maka kami terpaksa cari travel agen lain.so terjumpa la satu page kat fb ni nama pakej percutian termurah.rupanya agen ayden ni ada hampir 200+ orang kat malaysia ni.masa dah bayar deposit dan full payment tu memang risau gak kot agen ni menipu.tapi alhamdulillah semua berjalan lancar.

aku dan sorang lagi kawan gerak dari tapah jam 10.00 malam camtu la.stop kat simpang pulai hantar mak kema rumah kakak dia.then disebabkan kema seharian tak rehat sebab dia kena join hari penternak dan nelayan kat maeps siang tu maka terpaksa la aku drive.malam tu la buat pertama kali aku drive malam jauh2.dari simpang pulai ke bukit kayu hitam aku yang drive.oh yes aku sebenarnya ada masalah silau yang tinggi.so sape yang silau mesti faham kenapa aku jarang drive malam.

sampai rnr gurun lebih kurang 2 pagi.kitaorang rest kejap kat situ then siap2 mandi terus kat situ.sebenarnya total yang confirm pergi dalam trip kali ni ada 9 orang.aku ngan kema dari perak,kemal dari kuala kedah,pikah, ain dan fahriz dari gurun, en mz, en nan dan kamal dari penang.yang paling kelakar kami tak sangka yang kami akan gi holiday ngan ex lecturer kami.hahahah kelakar seram masa ni weh.

lebih kurang jam 3.45 pagi kami gerak ke kuala kedah ambik si kemal ni ha.sebab kami bajet satu kereta 3 orang.yelah masing2 naik kereta kecik kan.dalam 4.30 camtu sampai rumah kemal untuk pick up dia.jalan2 sat cari bank kat area kuala kedah tu.tapi almaklumlah pepagi buta mana ada bank yang aktif.last2 masa on the way tu nampak cimb bank kat changlun.so cuba nasib je la gi cucuk.nasib baik bukak.hahahaha kalo idak jenuh juga la.kami semua ni sebenarnya memasing tak pernah sampai ke imigresen bukit kayu hitam ni.so aku,kema and kemal ni terlebih risau kot sampai lambat ke ape ke.

jalan punya jalan rupanya dalam sejam je dari kuala kedah ke bukit kayu hitam tu.dalam 5.30 camtu dah sampai dekat pintu masuk imigresen bukit kayu hitam.disebabkan masing2 tak pernah sampai situ so macam orang lost la kejap.kami nampak bas dan van dok beratur tapi tak perasan yang kereta pun tengah beratur.gigih la tanya sorang akak ni.sekali akak tu kata saya pun first time sampai sini.ahahaha sengal je rasa masa tu.


so si kemal pun try tanya kat orang2 situ then diaorang bagitau boleh masuk situ jam 6 pagi.makanya menunggu la kami disitu.oh ye kat luar tu means sebelum lepas imigresen tu ada surau yang kecik tak kecik la.so boleh la untuk korang solat subuh sementara.toilet pun ada tapi aku bagitau sesiap la.toilet dia langsung tak terjaga.aku masuk je rasa macam weh apahal macam ni.serius ar??orang keluar masuk kot kat imigresen ni tak kan dia biar toilet camni.

yang kitaorang ni punya risau kot terlepas barisan maka tunggu la situ gak.mereput la kejap kan.padahal mata ligat usha mana nak cari surau.tanya abam polis tu dia kata kat dalam ada surau so lega la kejap.so lalu imigresen macam biasa la diaorang scan pasport korang tu and then lepas la.tak de ape pun.kami terus gerak ke parking yang diarahkan oleh travel agent kami.parking tu dekat area the zone.the zone ni macam mall la.so mall ni pepagi hari lagi dah bukak.tapi bahagian bawah je la yang ada jual coklat bagai.

kat area parking tu pun dah banyak driver2 van tanya korang nak gi mana.tapi sebab kami dah amik pakej so abaikan mereka secara baik.tapi kami tanya la surau kat mana.dia kata dalam the zone.bila sampai kat pintu masuk the zone tanya la plak kat pakcik guard tu.pastu pakcik guard kata surau situ untuk staf je.pakcik tu kesian gak kat kami.tapi dia kata "kalo pakcik bagi masuk pakcik yang kena marah.biasa la dik cina.depa tak bagi la masuk.padahal orang nak solat ja".so alih2 kami menapak la ke satu kawasan parking C tak silap.pastu menapak lagi naik tangga ada la jumpa pondok tulis surau.tapi memang daif giler la.tak terjaga langsung.tapi sebab masa tu dah pukul 7.10 pagi maka kami solat gak la kat situ.dah subuh gajah dah pun masa tu.padahal kalo awal2 kami solat kat surau sebelum imigresen tadi mesti dah settle.

lepas solat kami pun terus tunggu geng2 lain kat area parking D sebab van dan ahli-ahli lain tunggu kat situ.so yang tu aku sambung next entry ye.kira tu part kami nak masuk ke sempadan dah la =)

p/s : solat tu utamakan dulu dari benda lain ye

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...